Deze week had ik toevallig drie 2e klassers die een mondeling voor Duits moesten doen. ‘Urlaub’ was het onderwerp. Ze waren alle drie zo bang dat ze hun zinnen niet konden onthouden, dat ze stijf stonden van de zenuwen.
Het waren stuk voor stuk beelddenkers die niet bedacht hadden dat je zo’n mondeling ook in een mindmap kan omtoveren.
Ze lieten me hun tekst zien. Alle zinnen achterelkaar door getypt. Pfff, één grijze massa van woorden. Geen kleur of structuur. Ik snap wel dat je dan je tekst niet kunt onthouden.
Dus wat zijn we gaan doen? De zinnen in beelden omzetten. “Laat die film van je vakantie maar draaien, zet ‘m stil op het moment dat representatief is voor de betreffende zin. Teken dat plaatje in je mindmap.” Zo leuk, creatieve oplossingen bedenken!
Zo gezegd zo gedaan! Negen of tien zinnen veranderd in plaatjes op een A4-tje. Daarna, met de mindmap voor zich, de zinnen opzeggen. En vervolgens had ik de mindmap in mijn handen en deed hij het uit zijn hoofd. Of eigenlijk ín zijn hoofd. 😃 Alle zinnen kwamen eruit rollen. En gaat hij er één vergeten, dan zal de juf het niet merken.
Met een trots, blij en rustiger gevoel verliet hij mijn kamer. Ik hoop wel dat zijn talent voor Duits groter is dan voor tekenen… 😅
Hij appte later: yess, een 8.6!!