Afgelopen week heb ik een 14-jarige jongen mogen helpen zijn hoofd op te ruimen. Hij heeft een focusprobleem en dat is niet zo gek als je ziet wat er allemaal gebeurt daarbinnen. Oja, hij is ook dyslectisch en gooit de woordjes en grammatica van 5 talen door elkaar.
Hij vertelt: “Door mijn hoofd loopt een gang met allemaal deurtjes. Achter deze deurtjes zijn propvolle kamertjes, met mensen. Deze deurtjes gaan allemaal tegelijk open op een (taal)toets. Ik ren dan naar de balie. Daar zijn zoveel mensen van verschillende talen dat het hopeloos is. Woordjes staan te dringen, lopen door elkaar en dan komt de grammatica ook nog en de rest. Er wordt van alles op me afgevuurd, vragen, opmerkingen. Ik voel me dan overvallen, machteloos. Waar moet ik beginnen? Wie als eerste? En uit welk deurtje komt die persoon, met welke vraag?”
Gevolg: Paniek, stress, blackout…
Hij omschreef het zo beeldend dat ik het gewoon voor me zag en mee kon voelen. Wat overweldigend, vermoeiend en frustrerend moet dat zijn!
Wij opruimen. Met de Matrixmethode gaat dat snel, efficiënt en effectief!
Zijn fantasierijke brein gaat aan de slag: Hij maakt voor iedere taal een kamer met een deur in een eigen kleur. Woordjes links en grammatica rechts, gescheiden. Wachters voor de deur om deze te bewaken, zodat er niemand/niks uit kan. Bij Engels wachters van Buckingham Palace, bij de klassieke talen Grieks/Romeinse wachters, bij Frans twee baquettes, bij Duits twee nazi’s…😳 Zo creatief!
Hij heeft nu zelf weer de regie in zijn hoofd. Alle deurtjes blijven gesloten, behalve van het kamertje waar de toets over gaat. Het kamertje waar hij dus zélf de deur van opent!
Succes deze toetsweek, gaat goed komen!
Good luck, bonne chance, viel Glück… 🍀
Hij vertelt: “Door mijn hoofd loopt een gang met allemaal deurtjes. Achter deze deurtjes zijn propvolle kamertjes, met mensen. Deze deurtjes gaan allemaal tegelijk open op een (taal)toets. Ik ren dan naar de balie. Daar zijn zoveel mensen van verschillende talen dat het hopeloos is. Woordjes staan te dringen, lopen door elkaar en dan komt de grammatica ook nog en de rest. Er wordt van alles op me afgevuurd, vragen, opmerkingen. Ik voel me dan overvallen, machteloos. Waar moet ik beginnen? Wie als eerste? En uit welk deurtje komt die persoon, met welke vraag?”
Gevolg: Paniek, stress, blackout…
Hij omschreef het zo beeldend dat ik het gewoon voor me zag en mee kon voelen. Wat overweldigend, vermoeiend en frustrerend moet dat zijn!
Wij opruimen. Met de Matrixmethode gaat dat snel, efficiënt en effectief!
Zijn fantasierijke brein gaat aan de slag: Hij maakt voor iedere taal een kamer met een deur in een eigen kleur. Woordjes links en grammatica rechts, gescheiden. Wachters voor de deur om deze te bewaken, zodat er niemand/niks uit kan. Bij Engels wachters van Buckingham Palace, bij de klassieke talen Grieks/Romeinse wachters, bij Frans twee baquettes, bij Duits twee nazi’s…😳 Zo creatief!
Hij heeft nu zelf weer de regie in zijn hoofd. Alle deurtjes blijven gesloten, behalve van het kamertje waar de toets over gaat. Het kamertje waar hij dus zélf de deur van opent!
Succes deze toetsweek, gaat goed komen!
Good luck, bonne chance, viel Glück… 🍀