Karen van de Wiel

Ik merkte dat zakelijk en privé gedachtes me in de weg zaten. Al na de eerste sessie bij Bernice voelde ik een groot verschil en mijn gezin reageerde meteen anders op me. Na mijn tweede bezoek begon alle energie in me te stromen en voelde ik me heel sterk. Sindsdien voel ik me rustig en vol vertrouwen. Gaat het even wat minder met me? Dan kan ik zelf het tij keren met het advies van Bernice. Ik ben Bernice dankbaar voor haar ondersteuning en vind het verbazingwekkend dat de gedachtes me na 2 sessies niet meer belemmeren. Mocht ik haar hulp in de toekomst kunnen gebruiken, dan ga ik zeker weer langs. Dank je wel, Bernice!

BeBrave ouderbegeleiding vloeranker

Cristl Maas, moeder van 14-jarige zoon

Bernice is een hele fijne coach. Voelt goed aan waar het probleem precies zit als je je verhaal vertelt. Ben bij haar geweest omdat mijn jongste zoon (lekker puber van 14) gelijk met zijn hakken in het zand schiet zodra ik iets vraag. Maakt niet uit wat: hond uitlaten, vaatwasser uitruimen, als ik vraag hoe het met hem gaat.

Tijdens de sessie kwam er naar voren dat ik een afwijzing heb ervaren als klein kind. Mijn moeder was emotioneel helaas niet beschikbaar voor mij. Mijn broertje die na mij komt, is 2 dagen na zijn geboorte gestorven. Gevoelsmatig heb ik haar ‘afwezigheid’ van kleins af aan als een afwijzing ervaren.

Ik wist niet dat die zo diep in mijn systeem zat. Nu kan ik meerdere gebeurtenissen in mijn leven herleiden naar deze afwijzing. Onder begeleiding van Bernice heb ik dit losgelaten.

In de week erna voert zoonlief keurig alle taken uit die ik heb geef. Ik snapte er helemaal niets van. Het is heel simpel, zegt Bernice. Alles is energie > jij wijst jezelf niet meer af, en je zoon jou dus ook niet meer. Kinderen spiegelen je feilloos 🙂

Mijn puber van 14 ervaart ook een levensgrote afwijzing van zijn vader. Heel gek dat de geschiedenis zich herhaalt. Ik snap nu hoe dat komt.

Ook hij heeft een sessie gedaan met Bernice. Hij is op zijn eigen plek in het systeem gaan staan. Daardoor staat hij nu al een stuk steviger in het leven.

In de week erna veranderde er van alles. Hij heeft meer eigenwaarde gekregen. En dat werd zichtbaar doordat zijn broer (van 15) hem woordelijk nogal eens de grond in stampte. Gelukkig is dat nu bijna helemaal gestopt. En zijn vrienden helpen hem tijdens het gamen in plaats van dat ze samenspannen tegen hem. Hoe mooi is dat!

Moeder van 17-jarige dochter

Mijn sessie bij jou heeft me echt goed gedaan, kan het nu voor m’n gevoel naar verhouding toch best goed loslaten en projecteer haar houding niet (meer) op mezelf. Probeer haar zoveel mogelijk ruimte te geven en …vooral (zoals van jou ‘geleerd’) er geen verwachtingen of reactie aan te koppelen.

En ik krijg de laatste dagen op een onverwacht ineens een mega knuffel wat me dan stiekem blij maakt. Ik heb er vertrouwen in dat het uiteindelijk goed gaat komen.

Tot slot, ben in ieder geval heel blij en dankbaar dat onze dochter en wij bij jou terecht zijn gekomen, zonder jouw hulp zou dit nu zeker nog niet mogelijk zijn geweest.

jongerencoaching zelfvertrouwen pubers stress

Nika, 14 jaar, 3 Havo

Ik vond het moeilijk om vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde te leren. Ook was ik vaak snel gestresst als ik geen goede cijfers haalde voor mijn toetsen. Ik vond het moeilijk om te concentreren en wist niet goed hoe ik moest leren. Bernice heeft me geholpen om manieren te vinden om goed te leren, zoals bijvoorbeeld een mindmap gebruiken. Ik weet nu beter hoe ik vakken moet leren en ben een stuk minder gestresst voor de toetsen. Ze heeft me echt goed geholpen, en ik vond het heel leuk dat ze me voor de proefwerkweek nog een berichtje stuurde om succes te wensen. 

Esther, moeder van Nika

Mijn dochter had het lastig op school en haalde niet zo’n goede cijfers. Ik had moeite om dat los te laten en bemoeide me teveel met haar. Ik had veel strijd met Nika en dat werkt natuurlijk door op het hele gezin. Ik was veel met haar bezig en daardoor had mijn werk weinig prioriteit. Ik wilde graag een nieuwe baan, maar wist niet goed wat. Ik was erg onzeker of ik een nieuwe baan wel aan kon. Dit kostte me heel veel tijd en energie.

Tijdens de eerste afspraak hebben we In eerste instantie gepraat. In dat gesprek hield Bernice mij een aantal keer een spiegel voor. Dat was heel verhelderend. Daarnaast hebben we in 2 coachsessies een opstelling gedaan. Dat vond ik heel bijzonder. Het valt niet te beschrijven wat er dan gebeurt en wat dat me je doet. Zoiets moet je echt zelf meemaken. Het heeft mij in ieder geval erg geholpen. Na beide opstellingen voelde ik me in eerste instantie wat instabiel en emotioneel. Maar na een paar dagen was dat weg en voelde ik me heel goed. Tussen Nika en mij gaat het ook veel beter. Ik ben relaxter en kan beter loslaten. Op school gaat het veel beter. Een proefwerkweek kan soms voor een kleine terugval zorgen, maar dan weet ik me gelukkig weer snel te herpakken.
En ik heb een superleuke baan gevonden! Toen ik vastliep tijdens de sollicitatieprocedure heb ik toegepast wat ik bij Bernice heb geleerd. Ik vertrouwde erop dat het juiste zou gebeuren. Toen kon ik het loslaten en was de beslissing zo genomen. De juiste beslissing!
Bernice kan heel goed luisteren. Ze werkt erg op gevoel en begrijpt daardoor snel wat je bedoelt. Dat is erg fijn, want sommige dingen zijn lastig uit te leggen. Ik vind het ook erg bijzonder dat zij niet alleen naar het kind kijkt, maar vooral ook naar de ouder, want daar zit vaak het “probleem”.
Ik ben relaxter geworden. In z’n algemeenheid en ook naar Nika toe. Ik kan haar makkelijker loslaten. Ik heb ook meer vertrouwen in haar wat betreft school.
Ik ben heel blij dat ik Bernice heb gevonden! Ik sluit niet uit dat ik ooit nog een keer een opstelling bij haar ga doen. Er valt altijd nog wel wat te leren!

Martine, moeder van 2 puberjongens

‘Met haar jarenlange ervaring in het onderwijs en moeder van 2 opgroeiende dochters, weet Bernice precies waar ze het over heeft. Ik ken haar persoonlijk en op zakelijk gebied. Haar manier van aanpak vind ik prettig. Humor en intuïtie kenmerken haar levendige karakter. Ik was verrast door de impact van de familieopstelling.’

‘Heel bijzonder hoe Bernice dit begeleidt. Aan het einde van de sessie heb je nieuwe inzichten voor jezelf en begrijp je beter hoe jouw directe omgeving in elkaar zit. Verlang je naar (meer) rust in je gezin? Met BeBrave-coaching krijg je meer inzicht in jezelf en creëer je harmonie in je gezin.’

Moeder van een 13-jarige dochter

‘Beste Bernice, de fontein inspireerde mij al en (familie) opstellingen had ik al eerder ervaren. Maar hoe jij (het lijkt uit de losse pols) op een duidelijke, eenvoudige maar zeer effectieve manier werkt met vloerankers, mij aanwijzingen geeft en intussen uitleg geeft aan toeschouwers wat er gebeurt. Dat is wel de 2.0 versie, super!’

‘Je bent oprecht, heerlijke humor, super vlot en deskundig. Een echte aanrader. Dank je wel voor de inzichten die ik mocht verkrijgen in zo’n korte tijd. Je bent een professional met hart en ziel.’

jongerencoaching pubers zelfvertrouwen bebrave ouderbegeleiding

Karen, moeder van Max, 19 jaar

‘Onze jongste zoon zat niet lekker in zijn vel en wij konden hem moeilijk bereiken. Goede bedoelingen in advies, ondersteuning, een luisterend oor leidden al snel tot ruzies.
En hoewel het zijn eigen keuze was om na de HAVO naar het HBO te gaan had hij erg veel moeite om zich zetten tot studeren. Hij had ook moeite om het dagelijkse leven goed te organiseren, had ‘zijn boeltje’ niet op orde, wat zich uitte in verplichtingen die hij was aangegaan, maar niet waar kon maken, in schulden (gelukkig geen grote), in apathie en ‘vluchtgedrag’…’

‘Daardoor ontstond steeds meer ruzie in huis. We hebben een aantal maanden met regelmaat een vervelende sfeer in huis gehad en wij maakten ons steeds meer zorgen. Hij is zelf ook bij Bernice geweest voor studievaardigheden. Die hebben hem geholpen bij het studeren. Ik merk dat de situatie nu thuis veel rustiger is. Onze zoon heeft meer grip op zijn studie en zit veel beter in zijn vel. A.d.h.v. een familie-opstelling heeft Bernice mij geholpen onze zoon in liefde los te laten. Ondanks dat ik dat met 2 kinderen (oudere broer en zus) al gedaan had, lukte mij dat bij de jongste niet, omdat ik mij te veel zorgen maakte over de manier waarop hij zijn leven inrichtte. Ik kan als moeder hem nu veel meer loslaten en zijn eigen verantwoordelijkheid laten nemen. Laatst was het weer even spannend met school en toen hebben we daar een heel mooi gesprek over gehad, Kreeg een compliment van mijn zoon.Ik vind het fijn aan Bernice dat ze begrip heeft, omdat zij de situatie herkent als moeder van twee puberdochters en omdat zij jarenlang in het voortgezet onderwijs heeft gewerkt. Er is nu meer rust in huis en ik ervaar meer vertrouwen van mij naar onze zoon toe. Ik ben blij met het resultaat dat we nu bereikt hebben.

Moeder van een 19-jarige student

‘Mijn jongste zoon was helemaal dichtgeslagen na een vakantie met het gezin en de schoonouders/opa,oma.
Hierdoor ervoer ik stress in mijn eigen lijf en meer druk op de relatie met mijn partner. Gevoel van frustratie dat ik mijn zoon niet kon bereiken. Voelde me als moeder tekort schieten, had het gevoel dat er iets was met mijn zoon en kon ‘m niet helpen. Het kostte veel energie en tijd.’

‘Bij Bernice had ik het gevoel dat ik gesteund werd, dat het niet raar was dat dit gebeurde. Het is een soort verlate puberteit. Dat maakt het makkelijker om er mee om te gaan, ik kan het iets meer van een afstandje bekijken. We hebben gesprekken gevoerd en een opstelling gedaan, waardoor veel duidelijk werd.
Ik vind het bijzondere aan haar dat ze veel ervaring heeft met pubers en dat ze deze ervaring deelt. Mijn blinde vlek voelde voor mij als tekortkoming. Ze gaf heel duidelijk aan dat iedereen een blinde vlek heeft en dat het goed is als je deze herkent, maar dat je, je hier niet schuldig over hoeft te voelen
Ik heb sindsdien meer geduld met de situatie, vaker lezen op internet, meer in overleg met mijn partner over de situatie, we proberen meer op één lijn te komen. We zijn anders gaan zitten aan tafel en de gesprekken aan tafel worden anders. Onze zoon opent zich iets meer.’

stress pubers jongerencoaching zelfvertrouwen

Noah, 16 jaar, Havo, klas 3

‘Ik was mijn motivatie kwijt, kon me moeilijk concentreren en stond hierdoor er slecht voor op school. Na 1 afspraak had ik de motivatie weer te pakken en heb het volste vertrouwen dat het me gaat lukken op school. Bernice heeft mij mijn weg naar overgaan laten zien. Ze begrijpt me heel goed. Ik heb nu focus op school. Ik ben heel blij dat ze mij heeft kunnen helpen. We hebben nog regelmatig appcontact.’

Thijs, 17 jaar, Gymnasium, klas 5

Ik kwam bij Bernice, omdat ik moeite heb met presenteren. Ik moest een belangrijke presentatie doen voor geschiedenis op school. Ze heeft mij erg geholpen met rustig worden en sterker staan. Oefeningen gegeven die ik thuis en van te voren kon doen. Ze heeft me geholpen om met een mindmap te presenteren. Hierdoor las ik het niet op, maar kon ik er echt over vertellen en was het niet zo saai om naar te luisteren.

De presentatie op school ging goed. Ik was wel blij dat ik er vanaf was, maar vond het heel fijn om te merken dat ik met meer zelfvertrouwen voor de klas stond. Sommige kinderen in mijn klas vonden het blaadje met mijn mindmap erg interessant. Wie weet gaan zij het ook wel zo proberen.

Ik vind het heel fijn hoe Bernice me geholpen heeft, ik voel me op me gemak bij haar en ze heeft veel geduld.

Anouk, moeder van Féline

Bernice helpt Féline met haar zelfvertrouwen en met haar aanpak op school. Féline gaat met plezier naar haar toe en komt altijd opgewekt van haar terug. Ze zit nu goed in haar vel qua zelfvertrouwen. Bernice heeft mij ook uitgenodigd om in het traject met Féline langs te komen om een individuele opstelling te doen. Om te kijken en te ervaren hoe ik ten opzichte van Féline sta en andersom.

In het begin vond ik het verwarrend, wist niet zo goed wat ik moest doen. Maar toen ik eenmaal op de matjes ging staan kon ik voelen waar ze moesten liggen. Dat was een mooie ervaring. Ik was wel benieuwd wat het effect zou zijn thuis. Ik was na de sessie veel rustiger en ik merkte dat dat gelijk van positieve invloed is op de sfeer in huis. Dus het gaat nu eigenlijk heel goed.

Myriam, moeder van Tim, 14 jaar​

‘Ik wil je bedanken voor de fijne sessie. Ik vind het heel fijn dat ik zo vrij met je kan praten zonder dat ik iets moet uitleggen of verontschuldigen. Heb net dingen over IK opgeschreven. Laat de rest van de blz. vrij zodat ik nog meer kan opschrijven…’

pubers jongerencoaching zelfvertrouwen

Joey, 12 jaar, Gymnasium, klas 2

Doordat ik last heb van faalangst presteer ik niet zoals ik zou willen en kunnen op school. Ik denk dat ik alles weet maar zodra een toets begint raak ik in paniek als ik de eerste vraag niet goed snap. Daardoor haalde ik minder goede cijfers en daar werd ik weer onzeker van. De volgende toets gaf weer meer druk en daardoor ging het eigenlijk weer slechter. Dit heeft mij een hoop tijd en energie gekost.

De coaching heeft mij geleerd om anders te denken en tot rust te komen. Dit heeft al best goed geholpen in de praktijk.

Bernice heeft mij verschillende manieren aangegeven om tot rust te komen en de situatie te beoordelen. Het heeft mij geholpen om beter te presteren.

Bernice snapt mijn probleem en ik voel me prettig bij haar. Ik ben nu zelfverzekerder en kan makkelijker uit een situatie van paniek komen. Ik zou haar zeker aanraden!

Lise, moeder van Joey

In de eerste klas merkte wij dat Joey niet lekker in zijn vel zat. Hij had het naar zijn zin op school maar presteerde niet in lijn met hoe hij altijd gepresteerd had. Via de mentor kwamen wij in contact met Bernice: doordat Joey een echte beelddenker bleek kwam ook naar voren dat wat hij in zijn hoofd heeft niet op de gevraagde manier naar buiten kwam.

Vandaar het onderpresteren wat faalangst als gevolg had. Bernice heeft Joey een aantal keer geholpen met het inzichtelijk maken van zijn manier van denken en het aanreiken van methoden om hier mee om te gaan. Joey ging met veel plezier naar Bernice toe, het is een prettige en invoelende coach. Het resultaat van de coaching is dat wij weer een zelfverzekerder kind hebben dat met plezier naar school gaat!

pubers school jongerencaching

Yvette, 13 jaar, Havo, klas 2

Bernice heeft mij geholpen om mij weerbaarder te maken en om te leren gaan met groepssituaties. Ik had er moeite mee om me aan te sluiten, waardoor ik niet meer echt mezelf kon zijn. Bernice heeft mij hierbij geholpen, ze heeft mij weer vertrouwen in mezelf gegeven waardoor ik minder moeite heb met dit soort situaties. Ik zit weer lekker in mijn vel.

Bo (en haar moeder), 13 jaar, Mavo, brugklas

Ik had last om mezelf te concentreren als ik moet leren voor toetsen. Ik was op zoek naar tips om mezelf te kunnen concentreren en efficiënt te leren. Ook naar de manier waarop ik het beste stof kan opnemen. Ik merkte dat mijn zelfvertrouwen werd aangetast op het moment dat ik een onvoldoende haalde. Dan dacht ik dat ik het niet kon, dat ik zou blijven zitten en dat voelde voor mij als een heel groot drama. Vervolgens werd  het concentreren daardoor lastiger, omdat ik dan alleen nog maar daarover aan het piekeren was.

Mijn onzekerheid zorgde er vooral voor dat ik me niet kon focussen op de juiste dingen. Als je denkt dat je iets niet kan dan neemt dat te veel tijd in beslag waardoor ik tijdens het leren alleen nog maar daar aan kon denken.

Daarnaast heb ik ook last van hoofdpijn en hyperventilatie gehad als ik een drukke week had op school en ik de planning niet kon overzien.

En thuis was ik ook niet altijd even gezellig hierdoor. Het heeft wel behoorlijk wat negatieve energie opgeleverd.

Ik heb een paar coachgesprekken gehad, dit heeft andere inzichten opgeleverd waar ik verder mee aan de slag ben gegaan. Dit hield in dat mijn ouders afstemming bij mij hebben laten doen om een blokkade op te heffen die er bij mij zat. Dat heeft voor mij wel iets moois opgeleverd. Bernice heeft gesignaleerd dat er een blokkade zit, waarvan het goed zou zijn om daar eerst mee aan de slag te gaan. Dat hebben we dan ook gedaan.

Ze heeft me op mijn gemak gesteld en ze is laagdrempelig en ze luistert goed waardoor ze snel bij het probleem komt.

Het concentreren is nog steeds wel een aandachtspunt waar ik aan moet werken, maar ik sta er nu op een andere manier in. Ik kan me nog zeker weleens zorgen maken, maar dat is over het algemeen toch al een stuk minder dan voorheen. De zorg/angst die er voorheen weleens kon zijn, is een stuk minder geworden.

Mariëlle, moeder van Yvette

Yvette heeft de bijeenkomsten altijd als zeer prettig ervaren. Ze kwam er blij van terug. Ze zit ook veel beter in haar vel nu, laten we hopen dat ze dit voort kan zetten. Wij zullen haar hier uiteraard in steunen. Ik hoop dat ze voldoende handvatten heeft om met alle prikkels om te gaan. Soms is dit voor haar een last, maar tegelijkertijd ook een gave. Dat begint ze op dit moment ook wel te beseffen, gelukkig.

Dankjewel voor het mooie verslag. We herkennen Yvette hier absoluut in. We zullen de adviezen ter harte nemen en aan de slag gaan met de tips.

En Yvette en ik komen graag naar een spiegelbijeenkomst! Ook voor mij valt er genoeg te leren….

Oprecht heel erg bedankt voor het ontfermen over Yvette en de stappen die jullie hebben gezet.

Myrthe, 16 jaar, Gymnasium, klas 4

Ik wil je heel hartelijk bedanken voor alles wat je voor mij hebt gedaan. Bedankt voor het aanhoren van al mijn verhalen. Bedankt dat je in mij geloofde als ik dat zelf niet deed. Gewoon, bedankt. Nu op naar de vijfde!

jongerencoaching pubers ouderbegeleiding

Lonneke, 27 jaar, student Bouwkunde Delft

“Tijdens mijn afstuderen, ben ik tegen het probleem aangelopen dat je veel zelf moet doen en wat je hebt gedaan, goed over moet kunnen brengen op je docenten. Daar is zelfvertrouwen en goede communicatie voor nodig, waar het bij mij beide aan ontbrak. Ook zenuwen en faalangst zorgden ervoor dat vooral die communicatie, zoals presentaties of begeleidingen, niet goed gingen.

Deze problemen hebben mij veel stress opgeleverd, waardoor ik veel last had van hoofdpijn. Daarnaast heeft het mijn motivatie en enthousiasme voor mijn afstuderen verminderd. Nadat ik mijn ‘groenlicht’ presentatie niet had gehaald, heb ik besloten hulp te zoeken. Deze ‘no go’ heeft ervoor gezorgd dat ik minstens 4 maanden langer over mijn afstuderen doe.

Ik heb ingezien dat ik geen ‘probleem’ heb maar ‘anders’ denk. Bernice heeft mij het verschil laten zien tussen ‘woorddenkers’ en ‘beelddenkers’. Deze erkenning gaf mij weer wat meer zelfvertrouwen en vooral ook motivatie in mijn afstuderen. Zij heeft mij kennis laten maken met het begrip ‘beelddenker’ door verschillende voorbeelden te laten zien. Daarnaast heb ik een testje gemaakt waardoor bevestigd werd dat ik tot deze groep behoor. Zij heeft eigen ervaringen met mij gedeeld, ik heb mijn verhaal kunnen doen en heb goede tips meegekregen voor mijn presentatie en hoe ik rustig kan worden, bijvoorbeeld d.m.v. meditatie.

Bernice is erg betrokken en kan je op je gemak stellen. Na een eerste kennismaking ben ik met een erg positief gevoel de deur uitgestapt en heeft ze mij daarna nog meerdere malen advies gegeven en gevraagd hoe het ging. Na haar coaching ben ik meer in mezelf gaan geloven en heb ik uiteindelijk mijn GO gehaald en ga ik nu echt afstuderen.”

Lucia, moeder van Anika, 22 jaar

“Mijn 22 jarige dochter is al op de lagere school gediagnosticeerd met dyslexie. Vervolgens heeft ze het VMBO goed doorlopen en kwam ze nét tekort om naar het HAVO te mogen gaan. Ze koos voor de middelbare hotelschool en nu zit ze op de Hotel Management School. Een pittige HBO opleiding waar de druk om te presteren behoorlijk hoog is. In het tweede jaar liep ze vast omdat ze nog enkele vakken moest doen om haar P te behalen. Zou dit mislukken dan moest ze alsnog van school af…

Ik heb haar aangeraden om eens met Bernice te gaan praten; omdat ik wist van de goede resultaten die Bernice bereikt had met vastgelopen studenten.

Tijdens een sessie van 2,5 uur viel alles op z’n plaats. Ze voelde zich soms dom; nu weet ze dat ze de informatie op een ándere manier verwerkt en dat dat juist een talent is, dat ze nu heeft leren gebruiken. Hierdoor groeide haar zelfvertrouwen. Ze heeft geleerd om van de examen-stof mindmaps te maken. Grote vellen papier waarin zij op een overzichtelijke manier de onderwerpen in kaart brengt en verbindingen maakt. Haar mede studenten maken hier nu ook graag gebruik van!

Inmiddels zit ze in het 3e jaar en zal ze volgend jaar afstuderen. Bernice heeft haar weer in haar kracht gezet.”

pubers jongerencoaching stress zelfvertrouwen

Nathalie, moeder van 2 dochters, 15 en 12 jaar.

‘Waarom werkt het niet?’

“Bernice is de persoon bij uitstek waar je als ouder met al je ‘waarom werkt het niet’ vragen terecht kan. Soms luistert ze alleen. Meestal luistert ze én laat ze je een ander pad zien… of houdt ze een spiegel voor… Ze zoekt samen met jou naar een antwoord of een mogelijke oplossing. Bernice is makkelijk benaderbaar en is altijd bereid om te luisteren. Een echte pedagogische kei. Heel ruimdenkend. Zonder te oordelen. Ze is superslim maar ze doet haar coaching vooral vanuit haar gevoel. Ze zorgt steeds voor aansluiting.”

Joelle, 18 jaar, gymnasium, klas 6

“Ik had problemen met het omgaan met faalangst en had daardoor erg veel last van stress.

De gevolgen waren slechtere prestaties op school, niet lekker in mijn vel zitten en familie en vrienden hadden er op den duur ook last van omdat ik heel onrustig en snel geïrriteerd werd.

Ik was veel langer bezig met mijn huiswerk en het leren van mijn toetsen omdat ik het nooit genoeg vond. Ik was bang dat ik dan net niet genoeg geleerd had voor die voldoende. Ook was ik vaak niet productief omdat ik te veel aan het stressen was over de toets, waardoor het allemaal extra lang duurde en ik vaak alleen maar gestrester werd.

De situatie is na de coaching een stuk verbeterd! Ik merk het vooral nu in op de universiteit zit, ik ben rustiger tijdens het voorbereiden van tentamens. Het is zeker nog niet weg, voor de tentamens heb ik nog steeds trillende handjes, maar het heeft wel geholpen.

We hebben veel gepraat, niet alleen over het probleem zelf, maar ook waardoor het wellicht ontstaan kan zijn en hoe ik er het best om mee kan gaan. Zo hebben we een aantal verschillende manieren om te leren besproken, waardoor ik erachter kwam dat een mindmap maken voor mij bijvoorbeeld heel goed werkt. Ook geleide meditatie was een goede tip die ik nu nog steeds gebruik als ik erg gestresst ben.

Bernice had altijd erg veel geduld en luisterde echt goed naar wat ik vertelde. Aan de hand daar van gaf ze advies, opdrachten of tips hoe ik er wat aan kon doen.  Er waren maar weinig details van mijn verhalen die ze niet onthield of waar ze niet op terug kwam, waardoor het voor mij heel fijn voelde om het te vertellen, want ze luisterde oprecht. Ik vond het altijd heel fijn dat het gesprek amicaal aanvoelde, waardoor ik mezelf heel erg op mijn gemak voelde. De tips waren ook vaak erg behulpzaam en ze onthield elke week welke tips en onderwerpen er aan bod waren gekomen, zodat we deze konden evalueren.

Ik merk vooral verandering bij mezelf, omdat ik wat minder gestresst ben. Mijn omgeving heeft er ook minder last van, al lukt het mij niet om helemaal stress vrij te zijn. Dus af en toe merken ze het nog een beetje. Gelukkig weten de meeste mensen in mijn directe omgeving dat ik er last van heb, dus proberen ze mij altijd te helpen en me rustiger te maken.”

Rick, 16 jaar, gymnasium, klas 4

“Ik had een nieuwe leermethode nodig, omdat mijn oude niet meer werkte. Mijn punten op school waren minder dan voorgaande jaren. Bernice zag al snel dat ik veel in beelden dacht, zoals ze dat zei.

Eén keer in de week gingen we samen kijken welke leermethode ik nodig had en daarna heb ik daar mee geoefend en toen hebben we de week daarna samen gekeken hoe dat ging. Ze had alle tijd en ik kon altijd bij haar terecht als ik vragen had. Toen heb ik alle leerstof voor de laatste proefwerkweek met mijn nieuwe leermethode gedaan. En dat ging goed, ik ben gelukkig over naar de vijfde.

Ik merk dat ik zelf meer rust heb in aanloop naar een proefwerk, omdat ik gelijk een mindmap maak van de in de les behandelde stof.

Tip: Blijf niet zo lang met een probleem zitten zoals ik, maar vraag om hulp.”

Robin, 24 jaar, student Mensendieck Utrecht

“Bernice heeft samen met mij gekeken hoe ik het beste zou kunnen studeren. Hieruit bleek dat ik een beelddenker was/ben. Hiermee heeft ze mij allemaal tips en tricks gegeven hoe het studeren voor mij het beste is. Ze geeft je het gevoel dat ze je echt wilt helpen, luistert naar je en probeert samen met jou een passende oplossing te vinden. Ze neemt ook echt de tijd voor je om die oplossing te vinden. Ook na de coaching middag mocht ik nog appen/bellen als ik ergens nog problemen mee had. Nu ik deze methode toepas, merk ik dat ik de tentamens met meer zelfvertrouwen in ga.”

stress jongerencoaching zelfvertrouwen systematisch

Lotte, 16 jaar, Mavo, klas 4

“Ik had veel moeite met bepaalde onderdelen van wiskunde. Ik ben toen een tijdje naar een bijlesdocent geweest, waar ik het daarna nog steeds niet begreep.  Bernice heeft het mij op een zodanig andere manier uitgelegd dat ik het ineens wel begreep.

Op school werd ik erg gefrustreerd over het feit dat ik het als maar niet snapte en mijn resultaten achteruit gingen. We spraken 1 of 2 keer in de week af en ik had redelijk veel tijd dus dat was niet zo’n probleem. Na een uur zo intensief denken was ik er meestal wel even klaar mee en raakte mijn concentratie op. Na een half uurtje rust kon ik gewoon weer aan school werken.

Ik heb er ontzettend veel van geleerd en het heeft bij mij echt wel een probleem opgelost. Bernice kon het op een andere manier uitleggen en kijken welke manier bij mij past. Zij geeft nooit op en heeft alles zelf helemaal uitgewerkt en is super goed voorbereid. Ze laat bijna niks aan het toeval over.

Het heeft me ontzettend geholpen en door Bernice kon ik relaxt mijn examens in wat een hele hoop stress scheelde.”

Anika, 22 jaar, student Hotelmanagementschool Maastricht

“Sinds groep 3 weet ik dat ik dyslexie heb. Hier heb ik altijd bijles voor gehad en dit ging altijd prima. Totdat ik begon op de Hotelschool en de leerstof steeds meer en lastiger werd. Ik wist niet goed hoe ik dit moest plannen want vaak moest ik voor 1 toets al 4 boeken leren. Hierdoor had ik heel snel paniek en lukte het niet.

Ik moest in 1 jaar mijn propedeuse halen anders moest ik van de opleiding af. Ik had nog 1 kans om die toetsen te halen en dit zorgde voor een hoop stress. Mijn moeder kwam op het idee om eens met Bernice te gaan praten en te kijken hoe ik wellicht op een andere manier kan gaan studeren  Bernice wist goed hoe ze mij op het gemak kon stellen. Toen ik bij haar thuis kwam zijn we rustig aan begonnen met de training en stelde zij veel gerichte vragen waardoor ze mij in liet zien hoe ik dingen zag. In het begin heel gek maar ook grappig. Zij kon precies vertellen hoe het allemaal in mijn hoofd werkte en gaf hierbij een heel duidelijk beeld. Dit vond ik echt heel fijn.

Na de training heeft zij mij ook nog persoonlijk benaderd na mijn tentamens hoe het was gegaan en of ik het had gehaald. Gelukkig kon ik met heel veel trots zeggen dat ik een voldoende had gehaald door al haar goede tips en voor mij de nieuwe leermethode! Ik leer nu sneller en efficiënter. Als ik veel theorie moet leren dan pak ik meteen papier en kleurtjes en ga ik beginnen met de mindmaps. Ik heb veel meer zelfvertrouwen gekregen.. Zelfs mijn medestudenten vragen of ze mijn mindmaps mogen lenen tijdens het studeren, omdat zij het veel duidelijker vinden. Dit vind ik altijd wel heel leuk om te zien.

Bernice heeft mij laten inzien dat het helemaal niet raar is om anders te denken. Het accepteren van moeilijkheden maar het aangaan van de uitdaging om het toch te doen. Door het maken van de mindmaps heb ik mijn studie gehaald en zit ik nu in mijn derde jaar van de Hotelschool.”

jongerencoaching pubers stress zelfvertrouwen

Patty, moeder van Lotte, 16 jaar

“Onze dochter Lotte heeft altijd al moeite met wiskunde gehad. Na diverse manieren van bijles kwamen we bij Bernice uit. Het grote verschil en ook haar grote kracht is, dat Bernice vanuit onze dochter probeerde te denken. Ze vond een manier die specifiek bij Lotte aansloot. Ze is nu met een 7 voor wiskunde geslaagd en als onze zoon ooit problemen zou krijgen, zou ik zeker een beroep op haar doen!”